Problem z "bijącymi" kołami

Układ kierowniczy, koła, opony, felgi, hamulce itp.

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
vero
 

Problem z "bijącymi" kołami

04 maja 2012 12:42

Mam problem z alufelgami. W zeszłym roku kupiłem używane alufelgi 16" nie za bardzo dbając o ET (nauczka na przyszłość) i teraz mam problem z delikatnym biciem przy wyższych prędkościach (powyżej 120km/h). Koła były wyważone kilka razy (i jest ok), tarcze raczej są proste, ponieważ na kołach zimowych (oryginalne stalowe 15") problem nie występuje. Opony letnie też są dość nowe (kupiłem w wakacje w zeszłym roku nowe Dunlopy). Ostatnia rzecz jaką zasugerował mi wulkanizator to fakt, że jest bardzo mały odstęp między zaciskiem hamulca a "ramieniem" felgi - to jest ok. 1mm. Czy jest możliwe, żeby wibracje powstawały od tego? (tzn. obrazowo i niefachowo pisząc ramiona felgi "uderzają" powietrzem w zacisk co powoduje drgania ). Mój wulkanizator sugeruje, że można kupić dystanse do felg i wtedy spróbować czy to pomoże - nie mam przekonania do takiego pomysłu. Czy nie powinno to mieć negatywnego wpływu na zawieszenie i ew. mocowanie koła? Czy może radzicie nie kombinować z dystansami tylko odżałować i kupić nowe felgi? A może jeszcze jakieś inne pomysły?

dzięki i pozdrawiam
Vero

AUTOR WĄTKU
hacker
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

04 maja 2012 13:38

Ja bym na Twoim miejscu sprawdził czy przypadkiem drgania nie pojawiają się przez "źle" zamontowane koła. W sensie czy nie rozwiąże sprawy wsadzenie pierścieni centrujących?? Jeśli źle dobrałeś felgi to może być luz i przy montażu krzywo się układają i przez to ten problem.

AUTOR WĄTKU
vero
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

04 maja 2012 13:55

Pierścienie centrujące na pewno są i raczej są ok ... Generalnie koła były zdejmowane, wyważane i zakładane n razy - i jeśli chodzi o pierścienie centrujące wydawało się wszystko ok ... jeszcze zdejmę i sprawdzę, ale na 99,999% to nie to ... zrobię zdjęcie jak wygląda to "połączenie" zacisk/felga .... A czy może być jeszcze coś innego nie tak, skoro koła wyważają się dobrze i na innych kołach tarcze nie biją? Bo już mi ręce opadają ... a nie chciałbym kupować kompletu nowych felg jeśli to jest jakaś "pierdoła" ...

AUTOR WĄTKU
hegemon156
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

06 maja 2012 21:02

Niestety kupno felg o niewłaściwych parametrach było dużym błędem. Odsadzenie kołą (ET) jest bardzo ważnym parametrem. Najwyraźniej masz za duże ET przez co felga jest przesunięta do osi samochodu. Jeśl odstęp między zaciskiem i ramieniemi felgi wynosi tylko 1 mm to po wymianie klocków hamulcowych może się okazać, że wogóle nie będzie można felgi założyć bo nowy grubszy klocek spowoduje odsunięcie zacisku w kierunku felgi. W najlepszym przypadku zacisk będzie obcierał o felgę i słychać będzie stukanie, zwłaszcza przy skręcaniu. W najgorszym nie będzie można obrócić kołem po dokręceniu śrub. Zarówno pierwszy jak i drugi przypadek dyskwalifikują auto z eksplotacji. Zakładanie dystansów nie jest moim zdaniem dobrym rozwiązaniem. Śruby koła mogą się odkręcać, a i siły przenoszone z piasty na felgę rozkładają się inaczej. Jedyne sensowne rozwiązanie w tej sytuacji to kupno właściwych felg.

AUTOR WĄTKU
vero
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 09:05

Teraz już wiem, że to był błąd ... :( Dojrzewam już do zakupu innych felg, ale żeby ponownie nie wpakować się w jakiś "kanał" to poradzę się forumowiczów :) Wstępnie przymierzam się do takich felg 15"
http://moto.allegro.pl/enzo-w-felgi-alu ... 82632.html
i na to opony 195/65 R15. Wg FAQ (viewtopic.php?f=57&t=3115) powinny być dobre, ale może ktoś ma takie felgi i może potwierdzić, ze pasują do Ceed'a? No chyba, że ktoś mógłby polecić coś innego?
Stwierdziłem, ze korzystając z okazji przesiądę się z kół 16" i opon 205 na mniejsze (i tańsze) 15" i opony 195. Zakładam, że powinno to przynieść też niewielkie oszczędności w spalaniu, a mam ten rozmiar na zimę i nie jeździ się źle :) A felgi 16" i prawie nowe opony Dunlopy SP Sport 01 sprzedam będą do sprzedania za czas niedługi :)

AUTOR WĄTKU
hacker
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 09:18

Vero, a nie lepiej i taniej będzie kupić właściwe 16?? Skoro już masz opony?
http://allegro.pl/kia-ceed-carens-kompl ... 58695.html
tutaj masz np. oryginal z oponami - używane
a tutaj nowe:
http://allegro.pl/kia-ceed-nowe-orygina ... 73545.html
:P

Avatar użytkownika
witia_2005
Weteran
 
Posty: 1598
Dołączył(a): 19 sty 2008 18:54
Lokalizacja: małopolska
Grupa: Małopolska

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 09:22

hegemon156 napisał(a):Niestety kupno felg o niewłaściwych parametrach było dużym błędem. Odsadzenie kołą (ET) jest bardzo ważnym parametrem. Najwyraźniej masz za duże ET przez co felga jest przesunięta do osi samochodu.

Z tym się zgadzam.
hegemon156 napisał(a):Jeśl odstęp między zaciskiem i ramieniemi felgi wynosi tylko 1 mm to po wymianie klocków hamulcowych może się okazać, że wogóle nie będzie można felgi założyć bo nowy grubszy klocek spowoduje odsunięcie zacisku w kierunku felgi.

Wytłumacz mi w jaki to sposób nowe klocki mogą wystawać po za zacisk? Bo zaciski nie puchną jak się wkłada nowe klocki. :?? :?? :??

vero napisał(a): Wstępnie przymierzam się do takich felg 15"
http://moto.allegro.pl/enzo-w-felgi-alu ... 82632.html

Całkiem sympatyczne i bedą pasowały do cee'd-a :!!
Kia Rio 1,4 97KM
Obecny model Kia cee'd SW 1,6 benzyna nr serii 0420 FL

Witia.

Obrazek

AUTOR WĄTKU
hacker
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 09:45

Witia w chwili wsadzenia nowego klocka zewnętrznego zacisk "wypływa" bardziej na zewnątrz. Klocek nigdzie nie wystaje -,-'' Przecież to oczywiste, czego nie rozumiesz?

AUTOR WĄTKU
vero
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 09:55

hacker napisał(a):Vero, a nie lepiej i taniej będzie kupić właściwe 16?? Skoro już masz opony?
http://allegro.pl/kia-ceed-carens-kompl ... 58695.html
tutaj masz np. oryginal z oponami - używane
a tutaj nowe:
http://allegro.pl/kia-ceed-nowe-orygina ... 73545.html
:P

Może to i dobry pomysł, ale do używek trochę się zraziłem, a nowe 16 wychodzą prawie 50% drożej niż rozpatrywane przeze mnie 15". A opony mam nadzieję zmienić prawie bezkosztowo - mam nadzieję sprzedać swoje opony po niecałym jednym sezonie w cenie zbliżonej do nowych 15". I na przyszłość zakup kolejnego kompletu opon też będzie korzystniejszy, a patrząc letnie 205 vs zimowe 195 mam wrażenie, że pali mi ok. 0,5l. mniej (co przy przebiegach 30-40 tys. rocznie już daje pewną oszczędność). No i na naszych "perfekcyjnych" drogach więcej "opony" daje większe ochronę przed dziurami :)
Co do minusów, to wiem, ze trochę gorzej sprawują się na zakrętach, ale w poprzednim samochodzie miałem opony 185/65 R15 i dawał radę, więc myślę, że też będzie dobrze.

Nie mówię "nie" dla 16, ale cały czas się waham i zastanawiam, dlatego każde za i przeciw mile widziane :)

pozdrawiam

AUTOR WĄTKU
vero
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 10:01

witia_2005 napisał(a):
vero napisał(a): Wstępnie przymierzam się do takich felg 15"
http://moto.allegro.pl/enzo-w-felgi-alu ... 82632.html

Całkiem sympatyczne i bedą pasowały do cee'd-a :!!


Dzięki za potwierdzenie :) Bo wygląda na to, że nie tylko parametry są istotne, ale np. te felgi
http://moto.allegro.pl/felgi-dezent-a-6 ... 57319.html
mi się spodobały, parametry wydawały się ok, a sprzedawca powiedział mi, ze nie pasują do Ceed'a (ten nieszczęsny zacisk przeszkadza) :(

AUTOR WĄTKU
hacker
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 10:17

Vero radzę Ci dobrze obserwować allegro. Ja za 800zł swego czasu wyrwałem nowiutkie oryginalne 16'' do procka razem z dekielkami. Czasem trafiają się okazje.
Co do spalania to chcesz mi powiedzieć, że w zimie miałeś mniejsze, niż wiosną ? To dziwne jest :P

Avatar użytkownika
witia_2005
Weteran
 
Posty: 1598
Dołączył(a): 19 sty 2008 18:54
Lokalizacja: małopolska
Grupa: Małopolska

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 10:26

vero napisał(a):ale np. te felgi
http://moto.allegro.pl/felgi-dezent-a-6 ... 57319.html
mi się spodobały, parametry wydawały się ok, a sprzedawca powiedział mi, ze nie pasują do Ceed'a (ten nieszczęsny zacisk przeszkadza)

Nie tak do końca. Jednym z parametrów tu podanych jest średnica pierścienia centrującego. Gdybyś poszukał tej felgi w hurtowni czy dużym sklepie to zmieniając pierścień ona będzie pasowała do cee'da. Poczytaj specjalny dział dotyczący ET.
Kia Rio 1,4 97KM
Obecny model Kia cee'd SW 1,6 benzyna nr serii 0420 FL

Witia.

Obrazek

AUTOR WĄTKU
vero
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 11:26

witia_2005 napisał(a):
vero napisał(a):ale np. te felgi
http://moto.allegro.pl/felgi-dezent-a-6 ... 57319.html
mi się spodobały, parametry wydawały się ok, a sprzedawca powiedział mi, ze nie pasują do Ceed'a (ten nieszczęsny zacisk przeszkadza)

Nie tak do końca. Jednym z parametrów tu podanych jest średnica pierścienia centrującego. Gdybyś poszukał tej felgi w hurtowni czy dużym sklepie to zmieniając pierścień ona będzie pasowała do cee'da. Poczytaj specjalny dział dotyczący ET.


No właśnie wydaje mi się, ze nie tylko o średnicę i pierścień centrujący chodzi (bo to dość oczywiste jest). Sprawdzałem w konfiguratorze Alcar (http://www.alcar.pl) i felga Dezent A nie jest wymieniona jako możliwa do założenia do Ceed'a. Tu chyba raczej chodzi o kształt i profilowanie (grubość ramion) felgi - i tak jak tak jest u mnie obecnie nie zmieści się zacisk w tej feldze. Ale może tylko mi się wydaje - nie jestem fachowcem ...

AUTOR WĄTKU
vero
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 11:39

hacker napisał(a):Vero radzę Ci dobrze obserwować allegro. Ja za 800zł swego czasu wyrwałem nowiutkie oryginalne 16'' do procka razem z dekielkami. Czasem trafiają się okazje.
Co do spalania to chcesz mi powiedzieć, że w zimie miałeś mniejsze, niż wiosną ? To dziwne jest :P



No właśnie zimą mniej mi palił na tej samej trasie (dojazdy do pracy dość mocno powtarzalne). Może to wpływ tego, że zimą trochę wolniej się jeździ, ale może jednak przez trochę węższe opony (195 vs 205).

Rozumiem, że namawiasz mnie jednak na zostanie przy kołach 16"?

Rozważam też takie opcje:
http://moto.allegro.pl/5x114-3r16-orgin ... 96915.html
http://moto.allegro.pl/5x114-3-16-orygi ... 96754.html
http://moto.allegro.pl/16-autec-5x114-3 ... 74851.html
wydaje się, ze powinny pasować, ale trochę obawiam się używanych felg znowu kupować? Zwłaszcza, że nie mam możliwości podjechać i sprawdzić na ile są proste. A czekać na okazję też za długo nie chcę, bo zawieszenia mi szkoda ...

AUTOR WĄTKU
hacker
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 11:54

Zdecydowanie, jeśli obecnie nie odczuwasz dyskomfortu związanego z niskim profilem to bym się nawet nie zastanawiał. Te 1 od hultaja fajne, nawet bardzo. Tylko czy czujnik nie jest problemem?
Na logikę koła od i30 powinny bez żadnego problemu pasować do ceeda :P

Avatar użytkownika
Geegles
Weteran
 
Posty: 1615
Dołączył(a): 02 maja 2012 23:43
Lokalizacja: Rosanów
Grupa: Łódzka
Model cee'd:
C3 PRO, 1.6T Pb 204KM
2020, GT

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 13:08

Świetna sprawa, ale alu to jedno a opony to drugie.

Myślę, że ja zainwestuję w 15stki, nowe opony zostawię. Efekt słabszy, ale 1,2 minimum za opony mnie przeraża.
Będzie: Kia Sportage HEV GT Line 2024
Jest: Kia Optima 1.7 Gt Line 2018
Było: Kia Proceed 2020
Było: Kia Stinger 2019
Było: Kia Sportage 2017
Było: Kia Cee'd JD 2014
Było: Kia ProCee'd 2010
Było: Kia Sportage 2014

AUTOR WĄTKU
teres
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 13:12

vero napisał(a):Mam problem z alufelgami. W zeszłym roku kupiłem używane alufelgi 16" nie za bardzo dbając o ET (nauczka na przyszłość) i teraz mam problem z delikatnym biciem przy wyższych prędkościach (powyżej 120km/h). Koła były wyważone kilka razy (i jest ok), tarcze raczej są proste, ponieważ na kołach zimowych (oryginalne stalowe 15") problem nie występuje. Opony letnie też są dość nowe (kupiłem w wakacje w zeszłym roku nowe Dunlopy).


A może masz problem z oponami? Akurat taki przypadek miał szwagier, wyważało się wszystko dobrze, a powyżej 80km/h dramat. Skończyło się na wymianie 2 opon na nowe. Spróbuj zrobić test drogowy wyważonego koła (niektóre zakłady wulkanizacyjne mają do tego maszyny).
Z tego co mówił, to efekt odkształcania się opony było widać na podnośniku - możesz też tak sprawdzić czy wszystko z oponami ok.

AUTOR WĄTKU
hacker
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 13:29

Odbiegamy od tematu, ale Geegles 15 w procku wyglądają conajmniej okropnie...

Avatar użytkownika
Geegles
Weteran
 
Posty: 1615
Dołączył(a): 02 maja 2012 23:43
Lokalizacja: Rosanów
Grupa: Łódzka
Model cee'd:
C3 PRO, 1.6T Pb 204KM
2020, GT

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 13:31

Ehh... No cóż, będzie trzeba szukać pewnie z oponami, cały komplet.

Koniec Offtopa :)
Będzie: Kia Sportage HEV GT Line 2024
Jest: Kia Optima 1.7 Gt Line 2018
Było: Kia Proceed 2020
Było: Kia Stinger 2019
Było: Kia Sportage 2017
Było: Kia Cee'd JD 2014
Było: Kia ProCee'd 2010
Było: Kia Sportage 2014

AUTOR WĄTKU
vero
 

Re: Problem z "bijącymi" kołami

07 maja 2012 14:29

teres napisał(a):
vero napisał(a):Mam problem z alufelgami. W zeszłym roku kupiłem używane alufelgi 16" nie za bardzo dbając o ET (nauczka na przyszłość) i teraz mam problem z delikatnym biciem przy wyższych prędkościach (powyżej 120km/h). Koła były wyważone kilka razy (i jest ok), tarcze raczej są proste, ponieważ na kołach zimowych (oryginalne stalowe 15") problem nie występuje. Opony letnie też są dość nowe (kupiłem w wakacje w zeszłym roku nowe Dunlopy).


A może masz problem z oponami? Akurat taki przypadek miał szwagier, wyważało się wszystko dobrze, a powyżej 80km/h dramat. Skończyło się na wymianie 2 opon na nowe. Spróbuj zrobić test drogowy wyważonego koła (niektóre zakłady wulkanizacyjne mają do tego maszyny).
Z tego co mówił, to efekt odkształcania się opony było widać na podnośniku - możesz też tak sprawdzić czy wszystko z oponami ok.


No to dochodzi nowy potencjalny czynnik do równania :( Zobaczę czy dam radę sprawdzić opony, jeśli nie, to najpewniej będzie zmienić i felgi i opony. Tylko znów wracam do dylematu 15 czy 16 :) :) :) Skończy się pewnie na "wspomagaczu decyzji by NBP" - orzełek czy reszka (jak stanie na kant, to zostawiam to co jest) :).

I może przy okazji ktoś doradziłby mi wybór między Goodyear excellence a Dunlop SP Sport 01 - te dunlopy miałem już 3 komplety i byłem zadowolony, ale coś kusi mnie na spróbowanie goodyear'a .. .chociaż podobno lepsze jest wrogiem dobrego...

Następna strona
Powrót do Zawieszenie
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl