Kia Ceed 1,6 CRDI 90km 2007. Turbina od nowości, fabryczna. Trochę ją było słychać a podczas schodzenia z obrotów - słychać też było chrobotanie w okolicach dolotu. Jednakże przejeździłem tak ze 2 lata, przy okazji zmieniłem też olej z Castrol 5w30 który stosowałem od nowości na LM5W40 (jakieś 4 wymiany). Podczas zimnych nocy, odpalanie rano powodowało niebieski dymek z rury, podczas ciepłych nocy - efekt nie wystepował. Samochód zawsze odpalał, jeździł głównie w trasie. Jakież było moje zdziwienie gdy pewnego dnia wsiadam jadę do sklepu (2km) i nagle słyszę jakby syrenę - byłem wręcz przekonany że gdzieś pojawił się pojazd uprzywilejowany. Gwizd był coraz głośniejszy i przechodził w świergolenie. Dojechałem do domu. Efekt nie występował na biegu jałowym a jedynie podczas dodania gazu - naprawdę głośno.
Założyłem że turbina więc wziałłem się za demontaż. Bez kanału, w ogrodzie - trwało to 5 dni (oczywiście nie całych). W końcu WYRWAŁEM tą turbinę razem z EGRem i kolektorem
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
I tu znowu zdziwienie - obie strony - ciepła i zimna bez luzów (ani poprzecznego - ani wzdłużnego) - kanały kolektora czyste, EGR czysty, wszystkie rurki bez żadnych nagarów czy osadów - po prostu stan idealny (jak na 13 letnie auto z takim przebiegiem). Jedyne co w mojej ocenie nie działa ok to cięgno VGT. Jest jakby zablokowane "w górze". Ruch możliwy jest tylko ok 2-3mm do ogranicznnika (jest taki ogranicznik śrubkowy przy cięgnie).
Oczywiście tubina idzie do regeneracji (lub po prostu kupię regenerowaną z gwarancją), tylko mam wątpliwość co ją tak nagle uszkodziło ?
Moja sugestia - proszę o ocenę - zablokowały się kierownice w stanie 80% - więc turbina kręciła się w sposób niekontrolowany (jak WGT) - ale czy to mogło ją uszkodzić ? (niższe obroty silnika, niższe ciśnienie oleju a prędkości wirnika dość wysokie)
Czy w/w jest możliwe ?
Pytania:
1. czy mogła się zatrzeć (łożyska na wirnikach)?
2. Jak sprawdzić czy rurka smarowania podaje prawidłowe ciśnienie ?
3. Czy warto tą rurkę zdemonotować i sprawdzić jej drożność ?
4. Czy można kręcić silnikiem bez podłączonego kolektora wydechowego i turbiny ?
5. Czy wskazanym jest wymiana oleju ? Jak ją zrobić skoro samochód stoi tydzień (zimny olej - olej wymieniany 7 tyś temu).
Po zmontowaniu wszystkiego zrobiłbym tak że nie podłączał rurki smarowania tylko zakręcił silnikiem (bez odpalania) aby olej się przepompował do czystego (oczywiście po wymianie na nowy) i dopiero potem przykręcił do turbiny - następnie znowu pokręcił aby przeszedł do turbiny i wrócił i dopiero po tym odpalił- czy to dobre rozwiązanie.
Prosiłbym o wskazówki montażowe i próbę odpowiedzi na w.w pytania. Nie chciałbym zamontować wszystkiego aby za 2 tygodnie znowu wszystko rozkręcać - musże poznać przyczynę uszkodzenia.
Pozdrawiam.