less napisał(a):To teraz ja nie rozumiem, to Ty uważasz, że olej w silniku krąży pod ciśnienie atmosferycznym, czyli mówiąc potocznie bez ciśnienia, czy może uważasz że można bez szkody dla silnika zalać silnik "pod korek" czyli do pełna. IMO olej krąży w silniku pod ciśnieniem większym niż atmosferyczne (zależnie od obrotów), a wobec powyższego zwiększenie jego ilości zwiększa ciśnienie przepływu np. przez kanaliki którymi olej przemieszcza się na krzywki wałka (ów) rozrządu
[edit] - pioterJa wiem, jak działa układ smarowania i wiem, że ciśnienia w kanałach nie zależy wcale lub bardzo minimalnie od poziomu oleju w misce - byle tzw. smok był cały czas zanurzony w oleju, nie zasysał powietrza.
Ciśnienie w kanałach olejowych jest stabilizowane zaworem przelewowym, by przy dużych obrotach nie rosło do nadmiernej wartości.
Normalnie wystarczy, by było minimum na bagnecie - po to jest ten znaczek, zresztą zrobiony "z zapasem" w bardzo bezpiecznym miejscu - zdarza się w przypadku jakiegoś wycieku, że w misce jest litr poniżej minimum (tyle jest między kreskami bagnetu), i ciśnienia nie brakuje, silnikowi nic się nie dzieje - troszkę mocniej się grzeje.
Ryzykowna jest ostra jazda - długie szybkie łuki, długie hamowanie - olej może się przelać na jedną stronę miski, smok złapie powietrze, nie wszystkie pompy po zapowietrzeniu szybko zasysają gorący rzadki olej - pod obciążeniem ryzyko zatarcia silnika.
W drugą stronę nie należy przesadzać, oczywiście nie można zalać "do pełna" - po to jest górny znacznik na bagnecie, też wybity z zapasem bezpieczeństwa.
Pół litra ponad normę (tak fabrycznie bywa nalane w Ceed'ach) żadnemu silnikowi krzywdy nie zrobiło.
Niebezpiecznie się robi, gdy wleje się ze 2 litry ponad górną kreskę bagnetu i wał korbowy zaczynie rozbryzgiwać olej, ale na ciśnienie w kanałach to nie wpływa, bo pompa oleju ma taką samą wydajność, zawór przelewowy dalej działa, podnosi się tylko ciśnienie na dole silnika, w misce olejowej - rozbryzgany olej przez odmy usiłuje się wydostać do kolektora ssącego a stamtąd do cylindrów a gdy odma się przytka mogą się pojawić wycieki spod uszczelek i simmeringów.
Ostatnio edytowano 03 sie 2009 11:53 przez mziutek, łącznie edytowano 1 raz